دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به تشریح وظایف و برنامههای این ستاد پرداخت و از ایجاد مرکز ملی کیفیت به عنوان طرح پایلوت کشوری در مشهد و طراحی نرمافزار نظارت بر ادارات و آموزش ۱۰۰۰ نفری مردم خبر داد. به گزارش ایسنا؛ مهدی رضایی با اشاره به اینکه قصد داریم در ستاد امر به معروف و نهی از منکر رضایتمندی مردم را در حوزههای مختلف افزایش دهیم، اظهار کرد: امر به معروف یک دامنه خاص ندارد که بگوییم از نقطه «الف» شروع میشود و به نقطه «ب» ختم میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سند ۱۴۰۴ درباره ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته شده این ستاد یک مرکز راهبردی، سیاستگذار، پژوهشمحور، نظارتگر و هماهنگکننده بین دستگاهها و تشکلها در
حوزه احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر است. بنابراین وقتی به این تعریف نگاه میکنیم، متوجه خواهیم شد حوزه امر به معروف خیلی گسترده است و نباید آن را به یک بخش خاص محدود کرد. وی با بیان اینکه هدف ما این است که زبان مردم باشیم، افزود: تلاش میکنیم با توجه به قوانین و دسترسیهایی که داریم، مطالبات مردم را از دستگاههای دولتی پیگیری کرده و به سرانجام رسانیم. اکثر وظایف این ستاد در حوزه دستگاههای اداری تعریف میشود چرا که معتقدیم اگر بتوانیم مطالبات مردم را از دستگاههای اداری دنبال کنیم، بسیاری از آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه هم کاهش خواهد یافت که نتیجه آن رضایتمندی مردم در سطح جامعه است. در این مسیر دنبال رفتارسازی اجتماعی هستیم و از آنجا که روزانه مکاتبات زیادی با دستگاههای اداری مختلف داریم، یکی از برنامههای ما در سال جاری این بود که مکاتبات خود را سازماندهی کنیم تا در یک سامانه و سیستم اتفاق بیفتد.
آموزش ۱۰۰۰ نفر از مردم به صورت هفتگی رضایی با بیان اینکه امر به معروف یک مساله آموختنی است و مردم باید آموزش ببینند، از برگزاری دورههای آموزشی برای مردم و طراحی نرمافزار «سو» خبر داد و گفت: تلاش کردیم آحاد مردم از جمله کارمندان ادارات و خانوادههایشان را با امر به معروف و نهی از منکر آشنا کنیم و توضیح دهیم که این واجب غریب دینی در اصل چیست. بر این اساس یک نهضت آموزشی طراحی کردیم و هر هفته به صورت متوسط ۱۰۰۰ نفر را تحت پوشش آموزش قرار میدهیم که این آموزشها به ۲ حوزه عمومی و تخصصی تقسیمبندی میشود. برخی مردم علاقهمند هستند که در حوزه تذکر لسانی به صورت شخصی فعالیت کنند و ما در این دورهها این مسائل را آموزش میدهیم که اگر قرار است به فردی تذکری داده شود، روش برخورد باید چگونه باشد تا ضمن اثرگذاری، موجب ناراحتی طرف مقابل نشود.
طراحی نرم افزار «سو» برای نظارت بر دستگاهها وی ادامه داد: از سویی دیگر با طراحی نرم افزار «سو» به معنای نور، سمت، روشنایی و...، حوزه نظارتی دستگاهها را افزایش دادیم. همیشه یکی از مشکلات دستگاههای نظارتی بهعنوان مثال در حوزه گرانفروشی، کمبود نیرو بوده است؛ با این نرم افزار تمام ظرفیت مردم در حوزه نظارتی را پای کار آوردهایم. در این نرم افزار ۲۳ اداره اصلی دارای پنل هستند و تا کنون پنل ۱۰ اداره نصب و بارگزاری شده است. ما شبکهای از افراد را در این نرم افزار احراز هویت کردهایم و آنها براساس موضوعات مختلفی که در این نرم افزار ثبت شده است، میتوانند گزارشهای خود را ثبت کنند. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی عنوان کرد: زمانی که یک کاربر گزارشی را ثبت میکند، این گزارش ابتدا توسط ستاد امر به معروف و نهی از منکر بررسی و سپس در پنل اداره مربوطه بارگزاری میشود. کاربر همزمان میتواند چرخش گزارش ثبت شده خود را ببیند و مطلع باشد موضوعی که ثبت کرده اکنون در چه مرحلهای قرار دارد. از آنجا که باید راهی را در نظر میگرفتیم تا گزارشهای غیرواقع ثبت نشود، برای عضویت در نرم افزار سو یک کد تایید قرار دادیم تا ابتدا هویت افراد بررسی شود و سپس عضو نرمافزار شوند اما اگر کسی کد تایید را از ستاد دریافت کرد، خود آن فرد هم میتواند چندین نفر دیگر که مورد اعتمادش هستند را به نرمافزار دعوت نماید تا بر این اساس شبکه کاربران محدود نشود و گسترش یابد. البته تمام کاربران نمیتوانند در تمام موضوعات گزارش ثبت کنند و گزارشها طبقهبندی دارد.
راه اندازی «مرکز ملی کیفیت» به صورت آزمایشی در مشهد رضایی از راه اندازی «مرکز ملی کیفیت» بهعنوان پایلوت کشوری در مشهد خبر داد و خاطرنشان کرد: از دیگر موضوعاتی که در هیات اندیشهورز ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت این بود که هر کالایی در جامعه اعم از لوازم برقی و... دارای یک استاندارد است اما در حوزه فرهنگی استاندارد مشخصی وجود ندارد. در نتیجه این بررسیها به ایده مرکز ملی کیفیت رسیدیم و بر اساس ظرفیتی که وجود داشت آن را در دبیرخانه فرهنگ عمومی کشور مطرح کردیم و مصوبه گرفتیم که مرکز ملی کیفیت با محوریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به صورت آزمایشی و پایلوت در مشهد راهاندازی شود. وی با اشاره به اینکه این مرکز در ابتدا بنا دارد در حوزه مد و لباس فعالیتهای خود را انجام دهد و سپس به حوزههای دیگه وارد شود گفت: در حوزه مد و لباس باید استانداردها تبیین شود. هشت دستگاه پای کار آمدهاند تا استانداردها را تبیین کنیم. بر اساس این استانداردها مشخص خواهد شد که هر صنف در حوزه مد و لباس اعم از طراح، تولید کننده، توزیع، فروش و ... باید چه شاخصهایی را بر اساس مرکز ملی کیفیت رعایت کنند. این استانداردها شامل جنس، رنگ، مدل، طراحی و ... خواهد بود. در واقع هر لباسی باید شناسنامه داشته باشد که آن را چه کسی طراحی و تولید کرده است.
تدوین پروتکلهای مد و لباس تا پایان سال جاری دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه «سعی کردیم از کنشهای مقطعی فاصله بگیریم و در حوزه سیاستگذاریهای بلندمدت فعالیت کنیم»، تصریح کرد: مرکز ملی کیفیت یک مجموعه فراسازمانی مانند ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که امیدواریم تا پایان سال بتواند پروتکلهای حوزه مد و لباس را تبیین کند. ما اعتقاد داریم که ممنوعیتِ خیلی از چیزها پاسخگوی امروز نیست و جواب نمیدهد؛ مثلا با ممنوعیت شلوار زاپدار، در نهایت میتوانیم آن را از مغازههای سطح شهر جمعآوری کنیم اما افراد در کارگاههای زیرزمینی کار خود را انجام خواهند داد، یا اصلا ممکن است یکی بگوید من دوست دارم در خانه شلوار زاپ دار بپوشم و چرا نباید بتوانم آن را خریداری کنم. ایرادی ندارد و باید بتواند آن را بخرد اما ابتدا مالیات آن را بپردازد و همچنین برای فروشنده آن لباس مشخص باشد که این لباس مخصوص استفاده در منزل است و باید در کجای مغازهاش قرار دهد. رضایی افزود: تمام این پروتکلها باید مشخص و نوشته شود و کسی که میخواهد مثلا شلوار زاپدار بخرد، روی آن قید شده باشد که این لباس برای استفاده در منزل است. این استانداردها در کنار استانداردهای دیگر توسط مرکز ملی کیفیت تبیین میشود و اگر هم کسی تخلفی کرد، به دلیل عدم رعایت پروتکلهای کیفیتی با او برخورد میشود.
۹۵ درصد ادارات مشکل خاصی در حوزه عفاف و حجاب نداشتند وی با اشاره به عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حوزه قرارگاه ۲۱ تیر خاطرنشان کرد: ابتدا باید دلیل راه اندازی این قرارگاه را بررسی کنیم؛ همه ما اعتقاد داریم که در حوزه عفاف و حجاب کارهایی بر زمین مانده و انجام نشده است؛ عمده آن هم کارهای فرهنگی بوده چرا که اصلا کار سلبی در حوزه عفاف و حجاب جواب نمیدهد. در سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای تحت عنوان ۴۲۷ به تصویب رساند که ۳۲
دستگاه در قالب ۳۵۱ خط برنامه موظف شدند اقداماتی را انجام دهند. ۹۹ درصد اینها در حوزه فرهنگ است و ۱۶ سال بر زمین مانده بودند و هیچ اتفاقی نیفتاده بود. ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف شده بود تا شاخصهای عفاف و حجاب در دستگاههای دولتی را تبیین و ابلاغ کند. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی اظهار کرد: منطق این کار هم این است که دولت، افرادی را استخدام کرده تا کارهای مردم را انجام دهند و حق دارد پروتکلهایی را هم برای پوشش آنها تعیین کند؛ شما اگر یک مغازه هم داشته باشید، اجازه نمیدهید شاگرد شما با هر لباسی که دلش خواست در محل کار حاضر شود. پس از ۱۶ سال این اتفاق رخ داد و در اواسط سال ۱۴۰۰ شاخصها ابلاغ شد. در قرارگاه ۲۱ تیر ناظران ستاد در دستگاهها حضور مییافتند و وضعیت ابلاغ شاخصها و اجرای آنها را نظارت میکردند. ناظران به هیچ عنوان حق تذکر نداشتند و فقط مواردی که ملاحظه میکردند را در قالب نامه محرمانه به مدیر دستگاه اطلاع میدادند و مدیر مربوطه موظف بود آنها را پیگیری کند. پس از بررسیهایمان هم مشخص شد که بیش از ۹۵ درصد ادارات مشکل خاصی در حوزه عفاف و حجاب نداشتند.
کارمندانی که تذکرها را رعایت نکنند به کمیته انضباط کار معرفی میشوند رضایی با اشاره به برخی شاخصهایی که در این بازدیدها مورد ارزیابی قرار گرفت بیان کرد: برخی محلهای سازمانی در بلند مدت باعث بهوجود آمدن مفسده میشود. بر همین اساس هم یکی از شاخصهای قرارگاه ۲۱تیر عدم استفاده از بانوان در محلهای سازمانی ویژه اقایان و برعکس یا عدم استفاده از منشی زن برای مردان و یا مساله عکسهای پروفایلها در فضای مجازی بود. در حوزه تفکیک اتاقهای زنان و مردان در ادارات، بسیاری از ادارات و سازمانها در همان سال ۱۴۰۰ و پیش از بازرسیهای تیرماه ۱۴۰۱ این کار را انجام دادند، خیلیها هم حین بازرسیها نسبت به جداسازی اتاق اقایان و بانوان اقدام کردند و برخی هم هنوز ادامه دارد و در حال انجام تفکیک اتاقها هستند. درباره عکسهای پروفایل هم که خبرساز شد، مساله این است که مثلا یک آقا با یک خانم همکار است و زمانی که بر اساس تعاملات کاری خود، در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، عکسهای پروفایل برخی افراد به گونه دیگری است که خوب نیست. بر همین اساس اعلام کردیم که کارمندان دولت باید عکسهای پروفایل با پوشش اسلامی در فضای مجازی داشته باشند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنانچه کارمندی این موارد مانند عکس پروفایل را رعایت نکند، چه اتفاقی برایش میافتد خاطرنشان کرد: اگر کارمند مربوطه موارد اعلام شده را رعایت نکند، کارمند به کمیته انضباط کار معرفی میشود و در آن کمیته برایش تصمیمگیری خواهد شد. در آن جا میتوانند در قالب پروندهای با عنوان تخطی از قانون، حتی اخراج هم اجرایی شود. چنانچه مدیر یک دستگاه هم مواردی که توسط بازرسان ستاد در قالب نامه محرمانه برایش ارسال شده را پیگیری نکند، به استانداری معرفی خواهد شد. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد این ستاد در حوزه فضای مجازی گفت: برخی خبرسازیهای این موضوع به ستاد امر به معروف و نهی منکر مربوط نمیشود و تشکلهای مردمی هستند که مطالبی را در فضای خبری عنوان میکنند. اقدامات این افراد مورد تایید ستاد امر به معروف نیست. نظارت ما در حوزه فضای مجازی صرفا به موارد اخلاقی مربوط میشود. آن هم نه به صورت برخوردهای سلبی بلکه در ابتدا از افراد دعوت میکنیم و آنها را «امر به معروف» میکنیم و در صورتی که پس از صحبت و تعهد هم اقدامات خود را اصلاح نکردند، آنها را به دادسرای فضای مجازی ارجاع میدهیم. تماشاخانه
ببینید| ساخت پل عجیب توسط مورچه ها برای رسیدن به کندوی عسل
جزییات بیشتر از انگیزه قتل محیطبان «برومند نجفی»/ قاتل، نجفی را قبلا تهدید کرده بود (فیلم)
فیلم های دیگر
منبع: عصر ایران
کلیدواژه:
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی
حوزه عفاف و حجاب
طراحی نرم افزار
عکس های پروفایل
مرکز ملی کیفیت
حوزه مد و لباس
نرم افزار
فضای مجازی
راه اندازی
دستگاه ها
پروتکل ها
شاخص ها
بر اساس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۵۰۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مد خوب، مد بد!
«اینها الان مد شده» جملهای آشنا که ممکن است در طول روز بارها به گوشتان به عناوین مختلف رسیده باشد. اما آیا هر مدی قابل قبول است؟ تا چه جایی میتوان از آن پیروی کرد؟
به گزارش ایسنا، شاید کلمه حجاب و پوشش برای افراد در سنین بالاتر معنا و مفهوم بیشتری داشته باشد. کسانی که نوع لباس پوشیدن در خانه یا بیرون از آن، برایشان نوعی احترام به خانواده و جامعه بود. میتوان گفت پوشیدن لباسهای نامتعارف باب نبود. اگر کسی بر خلاف عرف آن دوره عمل میکرد به شدت مورد شماتت دوستان و اطرافیان خود قرار میگرفت. اما در دوره جدید عکس این قضیه در جریان است. به طوری که پوشیدن لباسهای پاره، کهنه، تنگ و کوتاه که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد، بسیار در بین جوانان باب شده است.
به راستی دلیل این که عدهای از افراد به بدون هیچ آگاهی، فقط به دلیل مد شدن این نوع پوشش را انتخاب میکنند چیست؟ لباسهایی که در بسیاری از مواقع نه تنها زیبایی ندارند، بلکه ممکن است در نگاه اول مضحک و خندهدار هم باشند.
مفهوم پوشش و لباس
لباس از گذشته، تاکنون گویای مفاهیم زیادی بوده است و سهمی بزرگ در فرهنگ ملتها دارد. نشاندهنده باورهای، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مردمان یک جامعه است. اما در نگاه کلی لباس پاسخگوی نیازهایی مانند حفاظت از سرما و گرما، حفظ عفت و شرم است و در نهایت به انسان آراستگی، زیبایی میبخشد.
پوشش در گذشته
پیکرهها، نقاشیها، و نوشتههای باقیمانده از دوران باستان نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی برای زنان و مردان ایرانی دارای اهمیت بوده است و ایرانیان به هیچ وجه در برهنگی به سر نمیبردهاند.
استرابون تاریخنگار و جغرافیدان معروف یونانی که کتاب جغرافیای او منبع گرانبها از دنیای قدیم از جمله فلات ایران، فرهنگ و تمدن مردمانی که در نواحی مختلف ایران ساکن بودهاند را در خود جای داده است، مینویسد: "ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بی شرمی میدانند و همیشه بلند لباس میپوشند.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن مینویسد: "در زمان داریوش، زنان طبقات بالای اجتماع جز در تخت روان و روپوشدار از خانه بیرون نمیآمدند. در نقشهایی که از ایران باستان بر جای مانده است هیچ صورت زن دیده نمیشود
در موزه لوور پاریس مُهر سنگی استوانهای مربوط به دوران هخامنشیان است که تعدادی با لباس و تاج و چادر زنان هخامنشی بر مسند شاهانهای تکیه زده است و ندیمههایش در مقابلش ایستادهاند و سرپوش به سر دارند. موارد نمونههایی از وجود فرهنگ پوشش و یکی از نشانههای ملیت ایرانی است.
پوشش فرهنگهای مختلف ایرانی
با این که استفاده از لباسهای سنتی و قدیمی دیگر نسبت به گذشته در بین اقوام ایرانی رایج نیست، اما هستند مردمانی که در استانهای مختلف هنوز از این سنت دیرین در نوع پوشش استفاده میکنند. پوشش اقوام مختلف در ایران برای بسیاری از گردشگران چه ایرانی یا خارجی بسیار جذاب و دیدنی است. شاید برای شما پیش آمده باشد که در سفر به نقطهای از کشور افرادی را با لباسی خاص و سنتی مخصوص همان منطقه ببینید. لباسهایی که در عین زیبایی، پوشیدگی را نیز به همراه دارد. به طوری که اکثر افراد را به گرفتن عکسهای یادگاری از این نوع پوشش ترغیب میکند. بر اساس شرایط جغرافیایی، آب و هوایی و همچنین فرهنگهای مختلف اقوام ساکن، نوع پوشش و لباس در بین قومیتهای مختلف بسیار متنوع است.
مدگرایی
مدگرایی به این معنی است که فرد سبک زندگی، پوشش و رفتار خود را بر اساس آخرین الگوها تنظیم و به محض ورود الگوی جدید در جامعه، از آن پیروی میکند. این حس تنوعطلبی توأم با گرایش به خودنمایی در محیط اجتماعی، تغییرات چشمگیری در نوع پوشش، رفتار و آرایش افراد به همراه داشته است. مدگرایی منحصر به سن خاصی نیست، اما در بین جوانان جذابیت بیشتری دارد. عواملی چون تنوعطلبی و نوگرایی، همانندسازی، رقابت، چشم و همچشمی با دیگران، مدگرایی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّصطلبی میتواند از عوامل گرایش جوانان به سوی این شیوه زندگی باشد.
مد پیامد دوره معاصر و مختص به جامعه و فرهنگی خاص نیست، اما در عصر حاضر با گسترش روز افزون شبکههای ارتباطی و ماهوارهای، سبک زندگی افراد جامعه مخصوصا نوع پوشش آنها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است. این رسانهها با کمک تبلیغات و مدهای جدید، نیازها و الگوهای جدیدی برای افراد ایجاد میکنند که بعضی از این الگوها با فرهنگ و ارزشهای جامعه ما هیچ سنخیتی ندارد و باعث مشکلات اجتماعی و خانوادگی میشود.
اکثر افرادی که در پی مد روز هستند، به قول خودشان میخواهند باکلاس باشند. به عقیده آنها نحوه پوشش عامل مهمی برای شناخت طبقه اجتماعی، میزان رفاه، سلیقه و فرهنگ افراد است.
پیروی از مد همیشه بد نیست و میتواند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. جامعهشناسان مد را یک پدیده اجتماعی میدانند که افراد را با یکدیکر همرنگ میکند. این به شرطی است که از افراد یا مدهایی که با جامعه هیچ سنخیتی ندارند پیروی نکنند. اما با این حال امروزه جوانان زیادی را میبینیم که درگیر آن شدهاند و مد به یکی از معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است. تقلید نسنجیدهای که وقت و هزینه زیادی برای آنها دارد. چراکه اکثرا وقتی از آن ها دلیل انتخابشان پرسیده میشود تنها کلمهای که میشنویم این است که مد شده است.
سخن آخر
با پیشرفت روزافزون، شبکههای ارتباطی و ماهوارهای در نیازهای اساسی مردم به خصوص جوانان تغییرات بزرگی را به وجود آوردهاند، رسانههایی که با تبلیغات، الگوهای جدیدی را وارد زندگی جوانان کردهاند. الگوهایی که در اکثر موارد سنخیتی با فرهنگ و ارزشهای جامعه ایرانی ندارد.
انتهای پیام